V rámci třídních schůzek, které se na naší škole konaly 20. 10. 2022, byl rodičům částečně představen  ministerstvem školství nově vytvořený předmět, zaměřený na

rozvoj digitální kompetence, kterým je nová Informatika. Ne, že by naše škola doposud informatiku nevyučovala, ale její dosavadní podoba byla zacílena na informační a komunikační technologie (IKT), což se od náplně nově vzniklého předmětu zásadně liší.

Poměrně často jsou slyšet hlasy, že budeme chtít ze všech žáků udělat programátory, ale není tomu tak. Nová Informatika je postavena na čtyřech základních pilířích, z nichž se pouze jeden zabývá algoritmizací a robotikou.

Naše škola se zhostila nové formy informatiky zodpovědně, a přestože ještě nemusela, již od letošního roku zahájila její výuku. Za tímto účelem dokoupila i řadu robotických pomocníků, a to Blue-bot roboty pro výuku v nižších ročnících a programovatelné iRoboty pro pokročilejší vzdělávání.

Vedení školy se rozhodlo využít třídních schůzek a v tomto čase uskutečnit prezentaci digitálních pomocníků, které již dnes využívá na všech svých stupních, tedy v MŠ (roboty Bee-bot) a na 1. i 2. stupni výše zmiňované typy. Rodiče měli možnost seznámit se s principy jejich fungování a mohli si naše roboty naprogramovat a vyzkoušet.

Ať chceme nebo ne, žijeme v době digitální. Můžeme se klidně tvářit, že se nás toto téma netýká, že není potřeba se této oblasti věnovat, ale opak je pravdou. Naši současní žáci se během následujících pěti, deseti, patnácti let začlení do pracovních procesů, ve kterých již dnes v mnoha oborech začíná zastávat výraznou roli technika a robotika. A její pozice bude stále sílit. Je jen správným rozhodnutím začít naše žáky na tento „nový svět“ připravovat.

Ing. Petra Tomanová